fredag 1 oktober 2010

Lunchlådan som uteblev

Idag är det världsvegetariska dagen*! Detta tänkte jag högtidlighålla under lunchen med en turkisk linssoppa som jag hittade i frysen igår. I morse när den tinat lite i kylen över natten så tyckte jag att den inte alls såg ut som de linssoppa jag kokat så jag tog en kniv och högg rätt genom.. en KYCKLINGbit?! Inte så vegetariskt. Så nu har jag ingen låda och ingen inspiration till att komma på nåt på stan. Men jag har en timme kvar att funta på det.
Ikväll ska vi iaf äta Santorinopaj:
Pajdeg:
½ burk lättkesella
40 gr margarin
2 dl mjöl

Fyllning:
10 st cocktailtomater, röda och gula
100 g fetaost max
2 dl färsk bladspenat
15 cm purjolök
5 klyftor vitlök
2 ägg
2 dl lättmjölk
salt och peppar 

Sätt ugnen på 200°. Dela tomater, bryt ut vitlöksklyftorna (men behåll skalet på) salta, peppra och lägg på en behandlad plåt. Värm i ugn ca 30 min, tag sedan av skalet på vitlöksklyftorna. Sänk därefter värmen till 175°. Skiva under tiden purjolök, dela bladspenat och fetaost i mindre bitar. Lägg samtliga ingredienser i pajskalet. Dela eventuellt vitlöksklyftorna i mindre bitar. Vispa ägg och mjölk lätt, krydda med salt och peppar och häll stanningen över pajen. Gräddas ca 40 min tills pajen fått fin färg.
jag har inte hunnit propointsberäknat den ännu, men jag tror den var typ 8 points tidigare. Med oliver. Nu är det ju propoints och utan oliver.

* iaf enligt matlistan från dagis.. 

EDIT: Nu har jag kollat, det blir 9 pp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar